Kód oboru | Popis oboru | Forma vzdělávání | Délka vzdělávání v letech | Počet přijímaných žáků | Přijímací zkoušky | Potvrzení od lékaře |
78-42-M/02 | Ekonomické lyceum | denní | 4 | jednotné testy | NE | |
63-41-M/02 | Obchodní akademie (zaměření na cestovní ruch) | denní | 4 | jednotné testy | NE | |
23-41-M/01 | Strojírenství (zaměření na automatizaci a robotiku) | denní | 4 | jednotné testy | NE | |
68-43-M/01 | Veřejnosprávní činnost | denní | 4 | jednotné testy | NE |
název: | Ekonomické lyceum |
kód: | 78-42-M/02 |
stupeň vzdělání: | Střední vzdělání s maturitní zkouškou |
délka studia: | 4 |
forma studia: | denní forma vzdělávání |
platnost: | od 1.9.2009 |
Podmínky přijetí ke studiu
Předpokladem pro studium oboru ekonomické lyceum je úspěšné ukončení základního vzdělávání, splnění kritérií přijímacího řízení. Ke studiu oboru není požadováno doložení zdravotní lékařské způsobilosti.
Charakteristika oboru
Žáci se připravují na vysokoškolské studium, zejména oborů ekonomického směru. Učí se efektivně studovat a přitom používat účinné metody a postupy učení. Pracují s informacemi z různých zdrojů s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií. Učí se samostatně zpracovávat odborné práce a projekty a jejich výsledky prezentovat a ohajovat. Získávají široký rozhled ve společenskovědním, matematickém a přírodovědném vzdělávání a znalosti dvou cizích jazyků. Mají přehled o právní úpravě podnikání, typických podnikových činnostech, finančním trhu a daňové soustavě. Účtují běžné účetní operace a provádějí ekonomické propočty. Učí se vést jednání s obchodním partnerem, psát na PC všemi deseti a vyhotovovat základní písemnosti.
Uplatnění absolventa v praxi
Absolvent ekonomického lycea bude připraven na další studium zejména na ekonomických, právnických, pedagogických a sociálních fakultách vysokých škol a na studium na vyšších odborných školách zaměřených např. na ekonomiku, podnikání, finančnictví, veřejnou správu, služby apod. Při přímém nástupu do praxe bude absolvent schopen rychle se orientovat a zapracovat. Získané vědomosti, dovednosti a návyky z oblasti všeobecného vzdělání a dále základy odborného ekonomicko–právního vzdělání budou předpokladem jak pro dobré uplatnění na trhu práce, tak pro zahájení vlastního podnikání.
Absolvent se uplatní v podnikatelském i nepodnikatelském prostředí. Ve výrobních podnicích, službách, cestovním ruchu, v organizacích veřejné správy apod. může vykonávat dílčí analytické, organizační, administrativní, sekretářské, poradenské a další činnosti. Jedná se např. o následující činnosti: zpracování podkladů k provádění účetních uzávěrek, statistickou a rozborovou činnost, vedení evidence zaměstnanců a majetku, vedení daňové evidence, zajišťování informačního a poradenského servisu v obchodu a cestovním ruchu, zajišťování odborných administrativně-technických činností, příprava a organizace společenských setkání, konferencí a významných shromáždění, zajišťování vzdělávání zaměstnanců, příprava podkladů a účast na obchodních jednáních, komplexní zpracování marketingového průzkumu a další.
Absolventi jsou připravováni na další studium, zejména na ekonomických a právnických fakultách vysokých škol a na studium na vyšších odborných školách zaměřených např. na ekonomiku, podnikání, finančnictví, veřejnou správu, služby atd. Osvojené kompetence a základy odborného ekonomicko-právního vzdělávání jsou předpokladem i pro uplatnění na trhu práce nebo pro zahájení vlastního podnikání.
- UČEBNÍ PLÁN EKONOMICKÉ LYCEUM v.6_2021 – platné od 1. 9. 2021 počínaje 1. ročníkem
název: | Obchodní akademie se zaměřením na cestovní ruch |
kód: | 63-41-M/02 |
stupeň vzdělání: | Střední vzdělání s maturitní zkouškou |
délka studia: | 4 |
forma studia: | denní forma vzdělávání |
platnost: | od 1.9.2009 |
Podmínky přijetí ke studiu Předpokladem pro studium oboru obchodní akademie je úspěšné ukončení základního vzdělávání, splnění kritérií přijímacího řízení. Ke studiu oboru není požadováno doložení zdravotní lékařské způsobilosti.
Charakteristika oboru
Žáci se naučí aplikovat poznatky z oblasti práva v podnikatelské činnosti, tj. orientovat se v právní úpravě pracovněprávních vztahů a závazkových vztahů a naučí se s příslušnými právními předpisy efektivně pracovat. Naučí se provádět typické podnikové činnosti, např. zabezpečovat hlavní činnost oběžným majetkem, zpracovávat doklady související s evidencí zásob, dlouhodobého majetku, zaměstnanců, prodeje a hlavní činnosti – provádět základní výpočty odpisů, zpracovávat podklady a písemnosti při sjednávání a ukončování pracovního poměru, provádět základní mzdové výpočty, vyhotovovat typické písemnosti v normalizované úpravě, provádět průzkum trhu, orientovat se v kupní smlouvě, uplatňovat poznatky psychologie prodeje a vhodným způsobem spoluvytvářet image firmy na veřejnosti, efektivně hospodařit s finančními prostředky, tj. provádět platební styk, sestavovat kalkulace, stanovovat daňovou povinnost k DPH a k daním z příjmů, účtovat pohledávky, závazky, náklady a výnosy, provádět účetní závěrku a uzávěrku a vypočítat odvod sociálního a zdravotního pojištění.
Uplatnění absolventa v praxi Absolvent obchodní akademie se uplatní na trhu práce především v ekonomické sféře jako ekonom, účetní, finanční referent, mzdový referent, referent marketingu, statistik, personalista, asistent, administrativní pracovník, sekretářka, obchodní zástupce, referent ve státní správě, bankovní a pojišťovací pracovník, ale i v dalších ekonomicko-administrativních funkcích a pozicích. Absolvent bude schopen používat dva cizí jazyky jako prostředek profesní komunikace, při řešení ekonomických úloh bude ovládat programové vybavení počítače včetně práce s internetem. Mezi jeho dovednosti patří i vedení účetnictví. Absolvent bude dále schopen zajišťovat personální agendu malé i velké organizace. Při přípravě absolventa se klade důraz na přesnost, slušné chování, dodržování právních norem a obchodní etiky. Po složení maturitní zkoušky bude připraven nastoupit do některé z forem terciárního vzdělávání, zejména na vysokou školu nebo na vyšší odbornou školu. Absolvent bude mít rovněž předpoklady pro rozvíjení vlastní podnikatelské aktivity.
Absolvent se uplatní na trhu práce především v ekonomické sféře jako ekonom, účetní, finanční referent, referent marketingu, asistent, sekretářka, obchodní zástupce, referent ve státní správě, bankovní a pojišťovací pracovník a v dalších ekonomicko-administrativních funkcích a pozicích. Získá také předpoklady pro vlastní podnikatelské aktivity.
- UČEBNÍ PLÁN OBCHODNÍ AKADEMIE v.5_2018 – platné od 1. 9. 2018 počínaje 1. ročníkem
- UČEBNÍ PLÁN OBCHODNÍ AKADEMIE v.6_2021 – platné od 1. 9. 2021 počínaje 1. ročníkem
název: | Veřejnosprávní činnost |
kód: | 68-43-M/01 |
stupeň vzdělání: | Střední vzdělání s maturitní zkouškou |
délka studia: | 4 |
forma studia: | denní forma vzdělávání |
platnost: | od 1.9.2008 |
Podmínky přijetí ke studiu Předpokladem pro studium oboru Veřejnosprávní činnost je úspěšné ukončení základního vzdělávání, splnění kritérií přijímacího řízení. Ke studiu oboru není požadováno lékařské doložení zdravotní způsobilosti.
Charakteristika oboru
Žáci se naučí znát strukturu a působnost orgánů státní správy a samosprávy, základní podmínky a postupy realizace práv a povinností občanů, aplikovat základní právní normy a správní řád při řešení standardních pracovních činností a situací v jednotlivých (vybraných) oblastech a úsecích veřejné správy, zpracovávat věcně, jazykově a formálně správně jednoduché právní písemnosti a podklady, samostatně zpracovávat, kontrolovat nebo vystavovat správní a jiné úřední písemnosti a dokumenty, provádět šetření, rozbory činností, výpočty a stanovování poplatků, zpracovávat podklady pro statistiky apod. činnosti, pracovat s počítačovými programy pro státní správu a samosprávu a s portálem státní správy, budou připraveni ke spolupráci na programech rozvoje regionu a evropské spolupráce a ke komunikaci s veřejností.
Způsob ukončení, potvrzení dosaženého vzdělání Vzdělávání je ukončeno maturitní zkouškou. Dokladem o dosažení středního vzdělávání je vysvědčení o maturitní zkoušce. Žák koná standardizovanou a profilovou maturitní zkoušku. Jedna z profilových zkoušek má formu praktické zkoušky nebo formu obhajoby maturitní práce. Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a vyhláškou o ukončování studia.
Uplatnění absolventa v praxi Absolvent je připraven zajišťovat jako referent státní správy nebo referent samosprávy odborné činnosti nebo ucelené agendy v rámci působnosti územních, ústředních nebo jiných orgánů státní správy a samosprávy, např. hospodaření s majetkem obce, vedení evidencí podle závazně platných předpisů, vedení agend správních a samosprávných komisí, výkon prací souvisejících s vystavováním úředních dokladů, určováním, vyměřováním a vybíráním dávek a poplatků, se správním řízením apod. Získané ekonomické a právní vzdělání mu umožní uplatnit se i v občanském sektoru.
- VEŘEJNOSPRÁVNÍ ČINNOST v.10_2018 KOMPLETNÍ ŠVP – platné od 1. 9. 2018 počínaje 1. ročníkem
- VEŘEJNOSPRÁVNÍ ČINNOST v.11_2020 KOMPLETNÍ ŠVP – platné od 1. 9. 2020 počínaje 1. ročníkem
- VEŘEJNOSPRÁVNÍ ČINNOST v.12_2021 KOMPLETNÍ ŠVP – platné od 1. 9. 2021 počínaje 1. ročníkem
název: | Strojírenství se zaměřením na automatizaci a robotiku |
kód: | 23-41-M/01 |
stupeň vzdělání: | Střední vzdělání s maturitní zkouškou |
délka studia: | 4 |
forma studia: | denní forma vzdělávání |
platnost: | od 1.9.2009 |
Podmínky přijetí ke studiu Předpokladem pro studium oboru strojírenství je úspěšné ukončení základního vzdělávání, splnění kritérií přijímacího řízení. Ke studiu oboru není požadováno lékařské doložení zdravotní způsobilosti.
Charakteristika oboru
Žáci se naučí navrhovat, propočítávat a konstruovat součásti a mechanizmy strojů, nástroje, nářadí, přípravky a jiné výrobní pomůcky používané ve strojírenské výrobě, navrhovat při jejich výrobě a opravách postupy práce, volit stroje a zařízení, nářadí, nástroje a výrobní pomůcky a navrhovat prostředky a postupy péče o strojní zařízení. K těmto činnostem využívají pro efektivní práci i podporu prostředků informačních a komunikačních technologií. V dílnách si osvojí základy ručního a strojního zpracování kovů a nekovových materiálů používaných ve strojírenství, v laboratořích získají dovednosti spojené s měřením technických veličin a zkoušením materiálů. Při všech činnostech se seznámí se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce. Získají i návyk zvažovat při plánování, posuzování a vykonávání činností (jak v pracovním procesu, tak i v běžném životě) vynaložené náklady, možné výnosy a zisk, vlivy svých rozhodnutí na životní prostředí a jejich sociální dopady.
Uplatnění absolventa v praxi
Absolventi příslušného vzdělávacího programu se uplatní především ve středních technickohospodářských funkcích ve strojírenství, v příbuzných technických odvětvích při zajišťování konstrukční a technologické části výrobního procesu, v provozu, údržbě a provozu strojů a zařízení. Uplatní se i v podnicích nestrojírenských odvětví-v energetice, stavebnictví, dopravě aj. Příklady pracovních pozic : konstruktér, technolog, mistr ve výrobě, programátor NC strojů, technický manažer provozu a další.
Způsob ukončení, potvrzení dosaženého vzdělání
Vzdělávání je ukončeno maturitní zkouškou. Dokladem o dosažení středního vzdělávání je vysvědčení o maturitní zkoušce. Žák koná standardizovanou a profilovou maturitní zkoušku. Jedna z profilových zkoušek má formu praktické zkoušky nebo formu obhajoby maturitní práce. Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem a vyhláškou o ukončování studia.
- STROJÍRENSTVÍ v.5_2018 KOMPLETNÍ ŠVP – platné od 1. 9. 2018 počínaje 1. ročníkem
- STROJÍRENSTVÍ v.6_2021 KOMPLETNÍ ŠVP – platné od 1. 9. 2021 počínaje 1. ročníkem